Ruangan Carian Isu Lepas dan Terkini Harakah Online

Harakah Online || Harakah Daily || Harakah Online Malaysia

Dapatkan berita berkaitan isu politik terkini Harakah Online TERUS KE INBOX emel anda TANPA HALANGAN!!:

Disediakan khas oleh Harakah Online Info dan Google FeedBurner

Oh Sukan : Pusat Lepak Peminat Berita Sukan

Harakah Online Preview: Politik Terengganu paling bergelora

Sudah MENCECAH 7000 ORANG yang mendapatkan LAPORAN KHAS PERCUMA yang WAJIB diketahui pada masa kini...ANDA BILA LAGI?



MENTERI Besar Terengganu, Datuk Ahmad Said selama ini banyak berdiam diri. Berdiam ini rupa-rupanya menyebabkan beliau dirasakan sebagai penakut. Bila beliau dirasakan beberapa pihak sebagai penakut, maka serangan datang bertubi-tubi, bukan dari penyerang yang berani mati tetapi dari kalangan mereka yang merasakan orang lemah adalah makanan orang kuat.

Tiba-tiba, Rabu lalu, selepas Mesyuarat Exco, Ahmad yang banyak berdiam, mula bersuara. Beliau mahu menyaman sebuah akhbar yang dianggap memfitnahnya. Jika masa yang diberikan untuk akhbar tersebut memohon maaf tidak digunakan, beliau yang sudah hilang sabar akan mengambil tindakan mahkamah.

Sebenarnya, Ahmad bukan baru diserang. Sebaik sahaja namanya disahkan sebagai pilihan utama untuk dilantik menjadi Menteri Besar Terengganu selepas PRU 12, Mac tahun lalu, pelbagai media menyerangnya. Yang menghairankan, media elektronik dan media cetak itu, selama ini adalah penyokong Umno.

Siapakah dalang sebenarnya dalam Umno yang menggunakan media pro kerajaan menjadi propagandis kepada pihak yang tidak gemarkan Ahmad? Adakah dari Kuala Lumpur atau, mereka di Terengganu yang tidak mahu mengakui bahawa Ahmad adalah Menteri Besar Terengganu yang sah mengikut Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri.

Tindakan Ahmad ini, ekoran lawatan kerja Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin baru-baru ini di Kuala Berang dan Manir dilihat sebagai bermulanya satu episod baru dalam kemelut politik Terengganu. Tuduhan-tuduhan yang dilemparkan selama ini, dari kalangan mereka yang masih berjawatan dalam Umno mungkin terhenti, apabila Ahmad mula bertindak.

Memetik kata-katanya dalam bulan Ramadan ini, laporan akhbar itu adalah penghujung kepada kesabarannya selama ini. Ahmad tidak dapat menerima fitnah yang disifatkannya sebagai laporan bermotifkan politik, kerana kehadiran sebenar orangramai tidak diambil kira oleh media tersebut.

Di Malaysia, sudah banyak kali media menerima tindakan saman, khususnya dari mereka yang berada di dalam pembangkang. Kadang-kadang, media ini merasakan mereka jauh lebih Umno dari pemimpin Umno sendiri. Itulah sebabnya, apabila mereka kena saman, pemimpin Umno sendiri tersenyum simpul, dan mentertawakannya.

Mereka, tidak mengendalikan laporan dan pemberitaan mengikut etika kewartawanan sebenar sebaliknya memasang niat untuk pro seseorang dan menolak pihak yang lain. Pemikiran rakyat diherdik dengan cara mereka melaporkan!

Image(Gambar:Dun kosong apabila 10 Adun Umno memboikot sidang Dun Terengganu)

Setakat ini, Ahmad yang kelihatan tidak mendapat sokongan dari barisan Exconya dalam isu ini, kelihatan bersendirian. Tetapi bagi mereka di Terengganu yang pernah kenal dekat dengan Menteri Besar yang hanya berjawatan Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Negeri Terengganu ini, tidak pernah berklik-klik dalam politik.

Beliau disifatkan sebagai seorang yang penakut kerana sikap berdiam dirinya. Pernah, satu laporan tidak rasmi mengatakan, Ahmad pernah menerima serangan bertubi-tubi dari seorang ADUN yang tidak bersetuju dengannya, di depan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, dengan disaksikan bekas Menteri Besar, Datuk Seri Idris Jusoh, namun beliau tetap mendiamkan diri.

Sebenarnya, diam Ahmad selama ini adalah diam berani. Beliau malas melayan karenah budak-budak yang tidak habis-habis mahu mengganggu kerjanya kerana beliau tahu perlantikannya dibuat atas kehendak istana.

Mungkin Ahmad memikirkan, jika ada budak-budak Umno yang tidak berminat dengan caranya mentadbir mahu menjatuhkannya, kenapa harus mengadu dan mencacinya di depan Hishammuddin kerana bukan Hishammuddin yang berkuasa melantik Menteri Besar.

Jika ini yang Ahmad fikirkan, inilah keberanian beliau sebenarnya. Berdiam diri dari menjawab dan berdepan dengan budak-budak yang kalah dalam pemilihan Umno di peringkat bahagian, merupakan satu kebijaksanaan. Kenapa klik yang tidak bersetuju dengan Ahmad tidak mengadakan rombongan meminta mengadap pihak istana untuk bertindak menggugurkan Ahmad?

Dari segi ini, jika mereka tahu pihak istana yang memperkenankan perlantikan Ahmad, bermakna jika mereka mencaci Ahmad, samalah seperti mereka menentang perlantikan itu. Apakah hukuman yang sesuai untuk kumpulan yang menentang keputusan istana?

Mereka yang selama ini berbondong-bondong ke Kuala Lumpur, menyusun strategi mahu menjatuhkan Ahmad sebagai Menteri Besar sudah merasakan kejayaan berpihak kepada mereka apabila Ahmad tidak dikekalkan sebagai Pengerusi Badan Perhubungan Umno Negeri Terengganu.

untuk berita lanjut, sila klik disini

No comments: