Ruangan Carian Isu Lepas dan Terkini Harakah Online

Harakah Online || Harakah Daily || Harakah Online Malaysia

Dapatkan berita berkaitan isu politik terkini Harakah Online TERUS KE INBOX emel anda TANPA HALANGAN!!:

Disediakan khas oleh Harakah Online Info dan Google FeedBurner

Oh Sukan : Pusat Lepak Peminat Berita Sukan

Harakah Online Preview: Biar rakyat tahu ketelusan kerajaan negeri - Khalid Ibrahim

"Biar rakyat tahu ke mana duit disalurkan dan bagaimana kita gunakan harta negeri."

Ringkas dan penuh makna, demikian antara petikan rumusan Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sewaktu ucapan penutupan Majlis Dialog Bajet 2010 Negeri Selangor yang berlangsung selama dua hari yang bermula 12 Oktober lalu.



Sambil itu, beliau berharap pertemuan dan perbincangan itu akan diteruskan dari masa ke semasa bagi memastikan matlamat menjadikan Selangor sebuah negeri yang berjaya dari segala aspek dan rakyatnya hidup makmur.

"Sebenarnya tujuan majlis ini adalah untuk memastikan perbelanjaan kita diurus dengan baik dan akhirnya Selangor akan berkembang maju dan rakyatnya sendiri akan mendapat pulangan," katanya kepada hadirin.

Majlis yang melibatkan penyertaan 450 prang peserta itu dianjurkan oleh Perbendaharaan Negeri Selangor ini, bertujuan untuk menyediakan satu forum di mana wujudnya komunikasi dua hala secara langsung di antara pihak penggubal dasar dan pihak yang terlibat di peringkat akar umbi.

Majlis itu merangkumi tiga sesi taklimat khusus, menjurus kepada elemen-elemen penyediaan dan perancangan Bajet 2010 dijangka dibentangkan semasa Mesyuarat Ketiga (Bajet 2010) Penggal Kedua Dewan Negeri Selangor Kedua Belas pada 9 � 17 November 200

Sambil itu, Khalid merakamkan rasa puas hati dengan keterlibatan para peserta yang memberi input dan idea yang baik selama majlis itu berlangsung dua hari bagi memastikan dasar "Merakyatkan Ekonomi Selangor dan Melestarikan Komuniti" mencapai sasaran.

Selain itu, percambahan minda oleh beberapa pembentangan kertas kerja, turut menarik perhatian Khalid yang menyifatkan begitu positif antaranya yang diterangkan oleh Moderator seperti Exco Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Setinggan, Iskandar Abdul Samad;Dr Halimah Ali (Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan),Dr Xavier Jayakumar (Kesihatan, Pekerja Ladang, Kemiskinan dan Kerajaan Prihatin) dan Ronnie Liu (Kerajaan Tempatan, Kajian dan Penyelidikan).

Iskandar dalam Majlis itu telah mencadangkan kerajaan negeri mengambil alih penyelenggaraan lif di perumahan rumah pangsa yang mana bagi bajet 2010 ini dianggarkan kerajaan negeri memerlukan sekitar RM8 juta untuk menyelengara 1,1011 lif di rumah-rumah pangsa kos rendah itu.

Katanya, hampir setengah juta penduduk Selangor menghuni di perumahan kos rendah dan kebajikan mereka ini perlu dijaga kerana pembinaan projek perumahan rakyat tidak semestinya dilihat bagi mendapatkan keuntungan.

untuk berita lanjut, sila klik disini

No comments: