Ruangan Carian Isu Lepas dan Terkini Harakah Online

Harakah Online || Harakah Daily || Harakah Online Malaysia

Dapatkan berita berkaitan isu politik terkini Harakah Online TERUS KE INBOX emel anda TANPA HALANGAN!!:

Disediakan khas oleh Harakah Online Info dan Google FeedBurner

Oh Sukan : Pusat Lepak Peminat Berita Sukan

Harakah Online Preview: Pakatan sedang terjemahkan dasar kebajikan rakyat


Ketiga-tiga parti dalam Pakatan Rakyat (PAS, PKR dan DAP) hari ini sedang menterjamahkan usaha mereka untuk mewujudkan negara yang demokrasi dan mendahulukan kebajikan rakyat melalui konvensyen yang sedang berlangsung.

Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub sewaktu berucap dalam pidato dasar Pakatan Rakyat pagi tadi menegaskan tujuh perkara melibatkan urus tadbir negara mesti diubah dan diperbaharui.

Antaranya ialah mempertingkat integriti Suruhanjaya Pencegahan Malaysia (SPRM) dengan meletakkkan badan itu di bawah kuasa parlimen.

Beliau juga menyarankan agar pengerusi dan Ahli Lembaga Pengarah SPRM dilantik oleh Yang Dipertuan Agong.

"SPRM harus dipantau oleh Jawatankuasa Khas Parlimen yang dianggotai oleh ahli-ahli parlimen secara bipartisan. Pengerusi dan ahli lembaga pengarah SPRM mesti dillantik oleh Yang Dipertua Agong selepas calon yang ditawarkan itu selesai menjalani sesi soal jawab dan soal selidik oleh Ahli jawatankuasa Khas Parimen.

"Tugas Perdana Menteri hanya mencadangkan nama-nama mereka," katanya.

Menurut Salahuddin juga, terdapat kelemahan dalam penggunaan kuasa eksekutif di negara ini yang menyebabkan penindasan terhadap rakyat.

Sehubungan itu beliau mencadangkan agar Jabatan Hisbah ditubuhkan di peringkat pusat dan negeri.

"Selain daripada parlimen, Dewan Undangan Negeri (DUN) dan mahkamah, perlu diwujudkan ruang untuk rakyat menuntut keadilan.

"Tujuh perkara mesti kita urustadbir dengan baik. InsyaAllah jika Pakatan diberi peluang mentadbir negara ini, kita akan mentadbir dengan adil dan saksama kepada semua kaum di Malaysia," katanya disambut tepukan gemuruh.

Setiausaha Publisiti Kebangsaan DAP, Tony Pua pula berpandangan, masih banyak cara yang boleh digunakan kerajaan untuk meningkatkan hasil pendapatan negara selain mengenakan pelbagai jenis cukai kepada rakyat.

untuk berita lanjut, sila klik disini

No comments: