Ruangan Carian Isu Lepas dan Terkini Harakah Online

Harakah Online || Harakah Daily || Harakah Online Malaysia

Dapatkan berita berkaitan isu politik terkini Harakah Online TERUS KE INBOX emel anda TANPA HALANGAN!!:

Disediakan khas oleh Harakah Online Info dan Google FeedBurner

Oh Sukan : Pusat Lepak Peminat Berita Sukan

Harakah Online Preview: H Fansuri: Jangan larang orang hadir... haramkan terus BTN!

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan YB Dr Halimah Ali membangkitkan suatu hal yang sepatutnya disebutkan sejak awal-awal lagi ketika Pakatan Rakyat dapat memerintah Selangor sejak Mac 2008.

Hal itu berkaitan dengan usaha mengelakkan para kakitangan kerajaan negeri, pelajar daripada terus mengikuti kursus anjuran Biro Tata Negara (BTN).

Saranan dan arahan ini amat baik dan sepatutnya semua negeri di bawah naungan PR menguatkuasakan arahan agar para kakitangan kerajaan, para pelajar di negeri masing-masing tidak terlibat dalam upacara rasmi; membasuh otak mereka ini.

Ketika menuntut di Kolej Mara Kulim, 1996, saya terlibat dengan kursus ala tentera dekat Jalan Junjong di Kulim. Ia berhampiran dengan MRSM Polis kalau tidak salah atau mungkin kem tersebut jauh sedikit dari situ. Kem bina semangat itu, kebanyakan penceramahnya tentera atau agamawan dari Kor Agama Tentera (Kagat) yang berpidato dengan suara lantang penuh bersemangat.




Ini zaman sebelum meletusnya reformasi 1998. Keadaannya tentu berubah pada zaman sekarang.

Sekitar 2005, saya dan seorang mahasiswa Soh Sook Hwa hampir menempuh zaman berijazah di USM. Kebetulan, kami tidak memasuki kursus anjuran BTN di Dewan Tunku Syed Putra (DTSP). Kenapa saya tidak masuk kursus sehari itu pun, tidak diketahui kerana hal itu berlangsung sudah lama.

Yang masih saya ingat, mahasiswa diugut, jika tidak masuk kursus BTN itu, maka mereka sukar berijazah dan antara syarat untuk lengkap berijazah, ialah mereka mesti mengikuti kursus BTN.

Bukti sukar dicari, saksi sukar tampil

Saya percaya, akan ada mereka yang terbabit dalam hal ini, akan menafikan semua ini, tapi itu hal biasa. Semua orang akan buat jahat, dan ketika ada pihak mendedahkan, maka orang yang telah berbuat jahat dan serong itu akan segera menafikan. Mereka akan meminta bukti dan saksi.

Masalahnya, ketika mahasiswa mula memasuki DTSP ini, segala alat perakam, alat elektronik seperti hp, telefon bimbit akan diminta dikeluarkan dan diletakkan di satu sudut lain. Selepas berakhirnya ceramah, barulah kesemua alat peranti itu dikembalikan.

Jadi, sangat sulit mendapatkan bukti bersuara dalam bentuk audio dan bukti gambar bergerak, video hp, klip video yang boleh dirakam melalui telefon bimbit. Saudara sedia maklum, zaman itu, blog belum lagi popular termasuklah YouTube dan mahasiswa belum lagi mesra teknologi.

Jika tiada bukti, yang ada hanyalah saksi. Tapi, bagai dimaklum bahawa budaya mahasiswa USM pada zaman itu, mereka enggan tampil ke depan sebagai saksi mata. Manalah ada pelajar yang sanggup mengambil risiko. Jadi, yang terlebih afdal mereka lakukan ialah membuang resah di Restoren Pelita, di Restoren Subaidah USM, di café Bakti, Harapan termasuklah di bilik balai Berita Kampus (BK).



Kisah si 'Pudin'

'Pudin', petang itu memandang tepat ke arah wajah saya lama-lama, seakan-akan ada gelombang besar, membadai di hatinya. Kemudian muncul dua tiga orang lagi rakan-rakan yang baru tiba, lalu mereka pun tercegat memandang saya,seperti mahu memberitahu saya sesuatu hal besar.

Oleh sebab 'Pudin' jarang berbual dengan saya maka kata-katanya lebih diyakini. Apabila seseorang yang jarang berbual dengan kita, tiba-tiba tergerak hatinya untuk berbual, ini bermaksud, dia mahu bercakap sesuatu yang penting dan kemungkinan dia mahu menipu adalah sifar.

untuk berita lanjut, sila klik disini

No comments: