Ruangan Carian Isu Lepas dan Terkini Harakah Online

Harakah Online || Harakah Daily || Harakah Online Malaysia

Dapatkan berita berkaitan isu politik terkini Harakah Online TERUS KE INBOX emel anda TANPA HALANGAN!!:

Disediakan khas oleh Harakah Online Info dan Google FeedBurner

Oh Sukan : Pusat Lepak Peminat Berita Sukan

Harakah Online Preview: ALI HASHIM: Ellias atau Salleh YDP baru MAIPP 2010?

2010 akan menyaksikan kebenaran dakwaan bekas Yang Dipertua(YDP) Majlis Agama Islam Pulau Pinang(MAIPP)Shabudin Yahaya samada Ellias Zakaria yang juga bekas Pengarah Pusat Islam, Universiti Sains Malaysia Pulau Pinang atau Ahli Dewan Undangan Negeri(Adun) Permatang Pasir, Mohd Salleh Man akan menggantikan tempat kosong yang ditinggalkan beliau tepat pada tanggal 31 Disember 2009.

Isu kekosongan jawatan YDP MAIPP telah menjadi isu politik yang begitu besar di Pulau Pinang sejak Pakatan Rakyat(PR)memegang tampuk pemerintahan negeri pada Mac 2008.

Ketika itu desas-desus yang mengatakan samada Adun Permatang Pasir, Allahyarham Datuk Hamdan Abdul Rahman atau Adun Sungei Bakap, Maktar Shapee akan dilantik menjadi YDP.

Tetapi ia tetap tidak menjadi realiti apabila Shabudin yang meletakkan jawatan sebagai YDP MAIPP membawa bukti bahawa tempoh pelantikan beliau telah disambung dan mendapat perkenan Yang Dipertuan Agong untuk disambung semula sehingga 31 Disember 2009.

Tidak setakat itu isu YDP MAIPP ini sekali lagi dimainkan oleh Umno dan Barisan Nasional(BN).Apabila menjelangnya pilihan raya kecil Dun Bukit Pinang sekali lagi Shabudin menimbulkan isu ini dengan mendakwa PR tidak bercakap benar apabila meuar-uarkan nama Adun Permatang Pasir, Mohd Salleh sebagai penggantinya sedangkan nama Ellias sudah pun mendapat perkenan sebagaimana yang didakwa.

Exco Hal Ehwal Agama, Abdul Malik Abul Kassim tetap tidak dapat memberi kesahihan berita tersebut.Begitu juga dengan Timbalan Ketua Menteri I, Dr. Mansor Othman tidak dapat memberi satu keputusan mengenai isu tersebut.

Dari perspektif yang lain masyarakat melihat Shabudin mempunyai kekebalan kerana berjaya mempertahankan kedudukan beliau sehingga akhir tempoh walaupun PR menerajui Pulau Pinang.

Manakala dari sudut yang lain pula pendokong PR melihat Shabudin dari satu sudut yang berbeza apabila beliau cuba mempolemikkan isu ini sehingga berjaya mempertahankan institusi masjid yang merupakan satu-satunya pengaruh yang masih ada dan dikuasai oleh BN jika dibezakan dengan agensi kerajaan negeri yang lain di negeri ini.

untuk berita lanjut, sila klik disini

No comments: