Ruangan Carian Isu Lepas dan Terkini Harakah Online

Harakah Online || Harakah Daily || Harakah Online Malaysia

Dapatkan berita berkaitan isu politik terkini Harakah Online TERUS KE INBOX emel anda TANPA HALANGAN!!:

Disediakan khas oleh Harakah Online Info dan Google FeedBurner

Oh Sukan : Pusat Lepak Peminat Berita Sukan

Harakah Online Preview: Ramai pengundi muda pulang mengundi

KUALA KRAI, 14 Julai (Hrkh) - Fenomena awal sudah memperlihatkan semangat penyokong PAS dan Pakatan Rakyat jauh mengatasi Umno ketika parti pemerintah itu di pusat itu terkial-kial menarik simpati rakyat di saat-saat akhir.Sepanjang perjalanan dari Kota Bharu ke Manek Urai pagi tadi ditemui banyak kenderaan yang mengibarkan bendera bulan purnama.

Sebaliknya hanya sebuah dua kereta sahaja yang ditemui sanggup memasang bendera dacing. Banyak kenderaan dilihat dipandu golongan muda, kemungkinan anak perantau Manek Urai yang pulang mengundi.Kesesakan lalu lintas ketara sekali di kawasan berhampiran tempat pengundi. Kenderaan terpaksa berbaris panjang bermula di Bukit Ah Kim menghalang ke Sekolah Kebangsaan Sungai Peria.

Ketegangan berlaku di hadapan sekolah berkenaan apabila perayu undi berbaris di tepi jalan. Biar pun dikawal ketat anggota polis mereka tetap tidak berganjak.Berlaku juga kekecohan di Sekolah Kebangsaan Manek Urai Baru apabila perayu undi Puteri Umno enggan mematuhi arahan polis. Petugas PAS pula tidak lekang mulut berselawat.

Manakala didapati seorang petugas SPR cuba mempengaruhi pengundi tua cuba berkempen bagi pihak Umno dengan umpan kebendaan. Petugas PAS yang membawa pengundi yang menggunakan stiker SPR dihalang mendekati pintu tempat mengundi.Di Manjor biar pun kawasan itu merupakan kubu Umno sebelum ini langsung tidak kelihatan ghairah. Kehadiran penyokong PAS jauh lebih ramai.

Di peti undi Laloh pos Umno yang terletak berdekatan dengan tempat pembuangan undi kelihatan lengang.Situasi itu sudah cukup memberi gambaran awal terhadap apa yang akan berlaku lewat petang ini. Malam tadi ketika jarum menunjukkan jam 12 malam, berakhir sudah lapan hari tempoh kempen pilihan raya kecil bagi Dun Manek Urai.

ImageBiarpun pada detik itu tidak kedengaran lagi gema kempen kedua-dua parti terbabit, namun kesesakan jalanraya terus kelihatan terutama dijalan-jalan berhampiran dengan bilik gerakan parti masing-masing.Warong di tepi-tepi jalan masih sibuk bersama pelanggan merumus pelbagai andaian dan teka teki tentang pilihan raya. Gerai-gerai jualan terus menjadi tarikan pengunjung persis di bulan Ramadhan.

Namun debaran jantung kedua-dua calon tiada siapa dapat menyelaminya. Pastinya sementara menunggu berakhir proses pilihan raya keresahannya tiada jua dapat merasainya.Timbalan Presidennya, Tan Sri Muhyiddin Yasin mempertaruhkan isu pembangunan antara lain akan menjadikan Manek Urai sebagai anak emas, di saat-saat akhir.

untuk berita lanjut, sila klik disini

No comments: