Ruangan Carian Isu Lepas dan Terkini Harakah Online

Harakah Online || Harakah Daily || Harakah Online Malaysia

Dapatkan berita berkaitan isu politik terkini Harakah Online TERUS KE INBOX emel anda TANPA HALANGAN!!:

Disediakan khas oleh Harakah Online Info dan Google FeedBurner

Oh Sukan : Pusat Lepak Peminat Berita Sukan

Harakah Online Preview: Penyokong Umno tidak ghairah lagi di Manek Urai

6 Julai 2009

KUALA KRAI - Mohd Fauzi Abdullah, 50 atau lebih dikenali sebagai Abe Uji sah ditentang Tuan Aziz Tuan Mat pada pilihan raya kecil Dun Manek Urai. Pengumuman mengenai perkara itu dibuat Pegawai Pengurus Pilihan raya, Haji Adnan Hussin kira-kira jam 12 tengahari.Ribuan penyokong kedua-dua pihak memenuhi di luar pagar Sekolah Menengah Sultan Yahya Petra. Biar pun berdiri di bawah pancaran terik matahari penyokong PAs tetap tidak berganjak.Sebaliknya penyokong Umno sudah mencari tempat-tempat teduh di kawasan berdekatan.

Jumlah penyokong PAS jauh lebih besar berbanding penyokong Umno. Biar pun mereka terpaksa berjalan kaki sehingga 1.5 km, namun ia tidak menghalang keghairahan penyokong PAS dan Pakatan Rakyat.Keadaan itu sudah memberi gambaran awal Umno seakan berdepan dengan keadaan sukar kerana kehadiran mereka yang mengiringi calon BN jauh ketinggalan berbanding calon PAS.Situasi sama pernah berlaku di Kuala Terengganu, Bukit Gantang, Bukit Selambau dan Permatang Pauh yang memperlihatkan Umno dan BN seperti kehilangan arah.

Sebaik sahaja selesai solat hajat di Masjid Jauhar mereka berarak ke tempat penamaan calon. Penyokong PAS bersesak sesak berlarak mengiringi Abe Uji dan pemimpin utama Pakatan Rakyat.Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat, Presiden, Dato'Seri Tuan guru Abdul Hadi Awang, dan Abe Uji menaiki kenderaan kemudian diikuti penyokong berjalan kaki sejauh mata memandang.Kawalan ketat anggota keselamatan yang hanya mmebenarkan mereka yang mempunyai pas sahaja dibenarkan masuk ke kawasan sekolah. Polis juga menggunakan helikopter bagi mengawal keadaan.

untuk berita lanjut, sila klik disini

No comments: