Ruangan Carian Isu Lepas dan Terkini Harakah Online

Harakah Online || Harakah Daily || Harakah Online Malaysia

Dapatkan berita berkaitan isu politik terkini Harakah Online TERUS KE INBOX emel anda TANPA HALANGAN!!:

Disediakan khas oleh Harakah Online Info dan Google FeedBurner

Oh Sukan : Pusat Lepak Peminat Berita Sukan

Harakah Online Preview: Khir Toyo, Dun Selangor, Dun Perak dan ntv7

Nampaknya insiden Ketua Pembangkang Dun Selangor, Dato' Seri Dr. Mohd. Khir Toyo diarah keluar dewan oleh Speaker Dun Selangor, Teng Chang Khim dimanipulasikan sebaik mungkin oleh BN bagi menggambarkan betapa tidak demokratiknya kerajaan-kerajaan negeri yang diperintah Pakatan Rakyat.


Malah mantan MB Selangor itu diposisikan sebagai 'mangsa' sikap balas dendam Speaker Dun Selangor yang pernah mengalami nasib serupa ketika menjawat Ketua Pembangkang Dun Selangor sewaktu pemerintahan BN.Semuanya berpunca daripada tindakan peguam Khir Toyo yang mengemukakan surat saman kepada Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Sekinchan, Ng Suee Lim di kawasan Dun Selangor.Khir Toyo diperintah keluar dewan selepas enggan menarik balik kenyataannya yang menuduh Speaker sebagai 'bias' (berat sebelah).

Teng yang 'terganggu' dengan tuduhan Khir berulang kali meminta Pengerusi Kumpulan Pemikir Umno Selangor itu menarik balik kenyataannya.Sewaktu sesi perbahasan Bajet Tambahan 2009, Ng Suee Lim mengadu kepada Teng yang beliau telah menerima surat guaman dari Khir di dalam kawasan dewan dan meminta penjelasan sama ada tindakan peguam Khir itu wajar.Teng kemudian menyatakan bahawa Konvensyen Parlimen Komanwel tidak membenarkan tindakan undang-undang seperti menyampaikan notis guaman dibuat di kawasan dewan kerana ia boleh menghakis imuniti yang dinikmati wakil rakyat.

Teng kemudiannya menegur Khir dan memintanya supaya jangan mengulangi perkara itu, sambil memberi amaran bahawa Jawatankuasa Hak dan Keistimewaan boleh mengambil tindakan terhadapnya.Khir bagaimanapun mempertahankan dirinya dengan mendakwa bahawa 'standing order' mengehadkan 'dewan' kepada 'dewan mesyuarat'.Teng kemudiannya meminta Khir membacakan peruntukan tersebut tetapi Khir gagal berbuat demikian setelah terkial-kial membelek buku 'standing order'.

untuk berita lanjut, sila klik disini

No comments: