Ruangan Carian Isu Lepas dan Terkini Harakah Online

Harakah Online || Harakah Daily || Harakah Online Malaysia

Dapatkan berita berkaitan isu politik terkini Harakah Online TERUS KE INBOX emel anda TANPA HALANGAN!!:

Disediakan khas oleh Harakah Online Info dan Google FeedBurner

Oh Sukan : Pusat Lepak Peminat Berita Sukan

Harakah Online Preview: Safar Jumaat: Dun Kota Siputeh dan Mahathir

SEMINGGU dua ini, media arus perdana memainkan isu beberapa cadangan yang mahukan bekas Perdana Menteri (PM) diberikan jawatan, baik dalam kerajaan mahu pun Umno, khususnya di Negeri Kedah.

Kenapa tiba-tiba cadangan ini timbul, boleh dilihat dari beberapa sudut. Pertama, mereka yang mencadangkan sudah nampak, kerajaan di bawah pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak terlalu lemah.

Satu lagi pandangan, mengatakan angan-angan Umno mahu merampas kembali Kedah dari Pas hanya menjadi mimpi yang tidak akan menjadi kenyataan, tanpa bantuan Dr. Mahathir.

Seorang blogger terkemuka, yang juga merupakan anak jati Kedah menyindir Ketua Pembangkang DUN Kedah, Datuk Seri Mahdzir Khalid juga dkatakan gagal mengawal tingkah laku anak buah hingga menyebabkan DUN Kota Siputeh yang diwakili BN tiba-tiba menjadi kosong angkara ‘ponteng’.

Ketika Mahdzir Khalid menjadi Menteri Besar Kedah, Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kedah dan Tun Abdullah Ahmad Badawi menjadi Presiden Umno, Dr. Mahathir digagalkan dalam usahanya menjadi salah seorang perwakilan G7 dari Umno Bahagian Kubang Pasu, yang pernah diterajui Dr. Mahathir lebih 20 tahun.

Persoalannya, hebat sangatkah Dr. Mahathir di mata media massa arus perdana hingga mereka tidak segan silu melupakan sejarah silamnya lantas mencadangkan supaya bekas PM ini diberikan jawatan dalam Umno di Kedah?

Lupakah mereka yang mencadangkan ini bahawa ketika Dr. Mahathir menjadi Presiden Umno dan Perdana Menteri, Kedah hampir-hampir tumbang dalam pilihan raya umum 1999 – ketika lapan dari 15 kerusi Parlimen dimenangi Pas dan BN (Umno) hanya menang tujuh?

Jika, ketika masih berkuasa pun Dr. Mahathir nyaris-nyaris membawa Kedah rebah, inikan pula ketika Dr. Mahathir sudah tidak punya apa-apa.

Namun, disebabkan media arus perdana, blogger dari kalangan orang Umno di Kedah dan mereka yang merasakan diri mereka lebih Umno dari Umno sendiri, takut kalau Dr. Mahathir tidak diberikan jawatan, mulutnya akan menyerang Umno.

Cadangan asal datangnya dari bekas Ketua Menteri Melaka, Tan Sri Abdul Rahim Tamby Chik yang mahu Dr. Mahathir diberikan jawatan dalam kerajaan, Menteri Kanan.

Cadangan itu mendapat sokongan dari Ahli MT, Datuk Seri Lajim Okin. Kemudian, seorang penulis kanan dari sebuah akhbar arus perdana mencadangkan supaya Dr. Mahathir diberikan jawatan dalam Umno Kedah.

Ini mungkin cadangan yang datangnya dari kalangan ketua-ketua bahagian di Kedah, yang kurang menerima kehadiran Datuk Seri Mohd Shafie Afdal selaku Pengerusi Badan Perhubungan Umno Negeri Kedah kerana Shafie dilihat baru masuk Umno, ketika Umno ke Sabah sedangkan orang-orang Kedah, yang sudah lama menjadi ahli Umno, tidak diyakini kemampuannya.

Apa yang diharapkan dari kekuatan bekas PM ini, setelah mereka tidak yakin dengan Naib Presiden Umno, Shafie Afdal mengetuai Umno Kedah dengan mencadangkan supaya Dr. Mahathir mengetuai Umno Kedah, sedangkan mereka sebenarnya mahu mencadangkan supaya anak Dr. Mahathir, Datuk Mukhriz sewajarnya mengambil tempat Mohd Shafie.


untuk berita lanjut, sila klik disini

No comments: