Ruangan Carian Isu Lepas dan Terkini Harakah Online

Harakah Online || Harakah Daily || Harakah Online Malaysia

Dapatkan berita berkaitan isu politik terkini Harakah Online TERUS KE INBOX emel anda TANPA HALANGAN!!:

Disediakan khas oleh Harakah Online Info dan Google FeedBurner

Oh Sukan : Pusat Lepak Peminat Berita Sukan

Harakah Online Preview: Murugiah bidas Kayveas, tidak layak jadi Presiden PPP

Selain MCA, kemelut parti komponen BN, Parti Progresif Penduduk (PPP) semakin parah apabila dua pemimpin tertingginya saling bercakaran antara satu sama lain.

Di Lobi Parlimen pagi tadi, Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Senator Datuk T Murugiah membidas Presiden PPP, Datuk M Kayveas yang memberi tempoh 14 hari supaya beliau meletakkan jawatan berkuat kuasa semalam, sekiranya tidak mahu digelar ‘Timbalan Menteri Haram’.

Kayveas dilaporkan berkata, mengikut Perlembagaan PPP (Artikel 6.10), seseorang yang dipecat daripada parti dan apabila mempunyai jawatan dalam kerajaan, Parlimen atau Kabinet perlu meletakkan jawatan.




Murugiah di sidang medianya menjelaskan bahawa perlembagaan itu tidak wujud dan Kayveas hanya menyeleweng fakta.

"Bagaimana nak jadi Presiden PPP jika ini pun dia tak tahu. Kayveas kena letak jawatan kerana dia gagal tadbir
parti.

"Sebab itulah di ditolak di Taiping...banyak juga lebih 11,000 undi," katanya.

Murugiah turut mendedahkan bahawa Kavyeas tidak pernah menyerahkan akuan dan penyata tahunan parti kepada ROS malah mendakwa logo parti PPP juga tidak sah.

"Yang didaftarkan adalah logo 6 bintang bukannya seperti logo 5 bintang," katanya sambil menunjukkan logo parti yang didakwa sah.

Murugiah turut mempersoalkan bidang kuasa Kavyeas yang mahu beliau meletakkan jawatan sedangkan lantikannya sebagai Timbalan Menteri adalah merupakan hak keistimewaan seorang Perdana Menteri.

"Dia siapa...adakah dia PM, AG (Peguam Negara) atau Sultan?"

"Dia tiada kuasa. Kuasa mutlak di bawah PM. Ini pun dia tidak faham, bagaimana dia jadi Presiden PPP?," katanya yang turut mendedahkan beberapa kepincangan yang berlaku di dalam PPP.

untuk berita lanjut, sila klik disini

No comments: